top of page
Logo equilibrium-therapy
Szukaj

🧠 Dlaczego dzieci są coraz mniej odporne psychicznie?

  • Zdjęcie autora: Aleksandra Szczęśniak
    Aleksandra Szczęśniak
  • 22 kwi
  • 2 minut(y) czytania

🔍 Coraz więcej nauczycieli, rodziców i specjalistów zdrowia psychicznego zauważa niepokojące zjawisko: dzieci i młodzież wydają się mniej odporne psychicznie niż wcześniejsze pokolenia. Częściej przeżywają lęki, trudności w radzeniu sobie z frustracją, a także szybciej się zniechęcają.

Czy to efekt zmian społecznych, wychowawczych, a może neurobiologicznych?

Przyjrzyjmy się temu zjawisku z perspektywy psychologii rozwojowej i społecznej.


🧩 1. Nadmiar bodźców i natychmiastowe gratyfikacje

Współczesne dzieci funkcjonują w świecie, w którym dostęp do nagród (dopaminy) jest dosłownie na wyciągnięcie ręki – wystarczy kliknięcie w ekran.




🎮 Gry, TikTok, YouTube Shorts uczą natychmiastowej gratyfikacji, co zubaża mechanizmy samoregulacji.

W konsekwencji dzieci mają trudności z:


  • opóźnioną gratyfikacją,

  • koncentracją,

  • tolerowaniem nudy czy frustracji.


📌 Badania (Twenge, 2023) pokazują, że dzieci spędzające ponad 3h dziennie przed ekranem, mają wyraźnie niższą odporność psychiczną niż ich rówieśnicy sprzed dekady.


🛟 2. Rodzicielstwo ochronne (helikopterowe)

Zbyt duża koncentracja na ochronie dzieci przed wszelkim dyskomfortem paradoksalnie sprawia, że dzieci nie rozwijają odporności psychicznej.

Przykłady?


  • Dziecko nie radzi sobie w relacji – rodzic interweniuje.

  • Zbyt trudne zadanie – rodzic wykonuje za dziecko.

  • Niezadowolenie – natychmiastowa „nagroda pocieszenia”.


🧠 Tymczasem odporność buduje się poprzez DOŚWIADCZENIE dyskomfortu, porażki, odmowy, frustracji i sukcesu po wysiłku.


🧊 3. Presja sukcesu i perfekcjonizmu

Wielu młodych ludzi żyje pod nieustanną presją osiągania:

  • dobrych ocen,

  • osiągnięć sportowych i artystycznych,

  • popularności w social mediach.


👥 Dodatkowo, algorytmy porównywania (Instagram, TikTok) nieustannie wystawiają ich na idealne obrazy rówieśników, co pogłębia poczucie niedoskonałości i lęku przed porażką.


🤐 4. Brak przestrzeni na emocje

Choć mówi się coraz więcej o zdrowiu psychicznym, dzieci nadal często nie mają przestrzeni ani języka, by mówić o tym, co czują.


  • Szkoła rzadko uczy regulacji emocji.

  • Rodzice (często nieświadomie) bagatelizują uczucia: „nie przesadzaj”, „inni mają gorzej”.

  • Społeczeństwo premiuje „grzeczność” i „radzenie sobie”.




📚 Tymczasem odporność nie oznacza niewzruszoności, lecz umiejętność rozumienia i przeżywania emocji, bez rozpadania się pod ich naporem.


🌱 Co możemy zrobić?

💬 Uczyć dzieci nazywać i przeżywać emocje.


🪴 Dawać przestrzeń na trudności – nie zabierać ich, lecz towarzyszyć.


🔁 Pokazywać wartość wysiłku i cierpliwości.


🧘 Wzmacniać uważność i regulację emocjonalną (mindfulness, ruch, sen).


🎨 Kolorowe podsumowanie:

🧠 Mniej ekranów

🤹 Więcej nudy i kreatywności

🪞 Więcej rozmów i lustra emocjonalnego

🏃 Mniej perfekcjonizmu, więcej procesu

💪 Odporność to mięsień – trzeba go ćwiczyć!

 
 
 

Comments


bottom of page