🧠 Dlaczego dzieci są coraz mniej odporne psychicznie?
- Aleksandra Szczęśniak
- 22 kwi
- 2 minut(y) czytania
🔍 Coraz więcej nauczycieli, rodziców i specjalistów zdrowia psychicznego zauważa niepokojące zjawisko: dzieci i młodzież wydają się mniej odporne psychicznie niż wcześniejsze pokolenia. Częściej przeżywają lęki, trudności w radzeniu sobie z frustracją, a także szybciej się zniechęcają.
Czy to efekt zmian społecznych, wychowawczych, a może neurobiologicznych?
Przyjrzyjmy się temu zjawisku z perspektywy psychologii rozwojowej i społecznej.

🧩 1. Nadmiar bodźców i natychmiastowe gratyfikacje
Współczesne dzieci funkcjonują w świecie, w którym dostęp do nagród (dopaminy) jest dosłownie na wyciągnięcie ręki – wystarczy kliknięcie w ekran.
🎮 Gry, TikTok, YouTube Shorts uczą natychmiastowej gratyfikacji, co zubaża mechanizmy samoregulacji.
W konsekwencji dzieci mają trudności z:
opóźnioną gratyfikacją,
koncentracją,
tolerowaniem nudy czy frustracji.

📌 Badania (Twenge, 2023) pokazują, że dzieci spędzające ponad 3h dziennie przed ekranem, mają wyraźnie niższą odporność psychiczną niż ich rówieśnicy sprzed dekady.
🛟 2. Rodzicielstwo ochronne (helikopterowe)
Zbyt duża koncentracja na ochronie dzieci przed wszelkim dyskomfortem paradoksalnie sprawia, że dzieci nie rozwijają odporności psychicznej.
Przykłady?
Dziecko nie radzi sobie w relacji – rodzic interweniuje.
Zbyt trudne zadanie – rodzic wykonuje za dziecko.
Niezadowolenie – natychmiastowa „nagroda pocieszenia”.
🧠 Tymczasem odporność buduje się poprzez DOŚWIADCZENIE dyskomfortu, porażki, odmowy, frustracji i sukcesu po wysiłku.
🧊 3. Presja sukcesu i perfekcjonizmu
Wielu młodych ludzi żyje pod nieustanną presją osiągania:

dobrych ocen,
osiągnięć sportowych i artystycznych,
popularności w social mediach.
👥 Dodatkowo, algorytmy porównywania (Instagram, TikTok) nieustannie wystawiają ich na idealne obrazy rówieśników, co pogłębia poczucie niedoskonałości i lęku przed porażką.
🤐 4. Brak przestrzeni na emocje
Choć mówi się coraz więcej o zdrowiu psychicznym, dzieci nadal często nie mają przestrzeni ani języka, by mówić o tym, co czują.

Szkoła rzadko uczy regulacji emocji.
Rodzice (często nieświadomie) bagatelizują uczucia: „nie przesadzaj”, „inni mają gorzej”.
Społeczeństwo premiuje „grzeczność” i „radzenie sobie”.
📚 Tymczasem odporność nie oznacza niewzruszoności, lecz umiejętność rozumienia i przeżywania emocji, bez rozpadania się pod ich naporem.

🌱 Co możemy zrobić?
💬 Uczyć dzieci nazywać i przeżywać emocje.
🪴 Dawać przestrzeń na trudności – nie zabierać ich, lecz towarzyszyć.
🔁 Pokazywać wartość wysiłku i cierpliwości.
🧘 Wzmacniać uważność i regulację emocjonalną (mindfulness, ruch, sen).

🎨 Kolorowe podsumowanie:
🧠 Mniej ekranów
🤹 Więcej nudy i kreatywności
🪞 Więcej rozmów i lustra emocjonalnego
🏃 Mniej perfekcjonizmu, więcej procesu
💪 Odporność to mięsień – trzeba go ćwiczyć!
Comments